29 maja 2025

Jak holować automat? Kompletny Poradnik

Awaria samochodu to zawsze stresująca sytuacja, a jeśli Twój pojazd posiada automatyczną skrzynię biegów, kwestia holowania staje się jeszcze bardziej skomplikowana. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że nieprawidłowe holowanie „automatu” to prosta droga do bardzo poważnych i niezwykle kosztownych uszkodzeń przekładni. Czy w ogóle można holować taki samochód? Jeśli tak, to jak robić to bezpiecznie? Ten przewodnik rozwieje Twoje wątpliwości.

Dlaczego holowanie „automatu” jest tak problematyczne?

Główny problem z holowaniem samochodów wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów leży w sposobie jej smarowania i chłodzenia. W większości „automatów” procesy te są zależne od pracy silnika. Kiedy silnik jest wyłączony, pompa oleju w skrzyni nie działa, co prowadzi do braku odpowiedniego smarowania jej wewnętrznych komponentów. W przeciwieństwie do manualnych skrzyń, gdzie wystarczy wybrać bieg jałowy, automatyczne przekładnie nie są zaprojektowane do pracy (czyli poruszania się kół napędowych) bez aktywnego smarowania.

Główne zagrożenia to:

  • Uszkodzenia mechaniczne: Brak smarowania podczas obracania się elementów skrzyni (gdy koła napędowe się toczą) może prowadzić do przegrzania, zatarcia, a nawet całkowitego zniszczenia przekładni.
  • Wysokie koszty naprawy: Naprawa lub regeneracja automatycznej skrzyni biegów jest zazwyczaj znacznie droższa niż w przypadku skrzyni manualnej.

Producenci samochodów doskonale zdają sobie sprawę z tych ryzyk. Dlatego w instrukcjach obsługi pojazdów często znajdują się bardzo konkretne wytyczne, a czasem nawet kategoryczny zakaz holowania. Złamanie tych zasad może skutkować nie tylko uszkodzeniem skrzyni, ale również utratą gwarancji na pojazd.

Rodzaje automatycznych skrzyń biegów a holowanie

Na rynku spotykamy różne typy automatycznych skrzyń biegów, m.in.:

  • Klasyczne skrzynie hydrauliczne (AT): Najpopularniejszy typ.
  • Skrzynie dwusprzęgłowe (np. DSG, Powershift): Coraz częściej stosowane.
  • Skrzynie bezstopniowe (CVT): Popularne zwłaszcza w autach azjatyckich i hybrydowych.

Każdy z tych typów może mieć nieco inne wymagania i ograniczenia dotyczące holowania. Dlatego absolutnie kluczowe jest sprawdzenie zaleceń producenta w instrukcji obsługi Twojego konkretnego modelu samochodu.

Czy i kiedy można holować samochód z „automatem”?

Teoretycznie, holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest czasem możliwe, ale zawsze obwarowane jest szeregiem ścisłych warunków.

Holowanie „automatu” może być warunkowo dopuszczalne, gdy:

  • Producent wyraźnie zezwala na to w instrukcji obsługi, podając konkretne warunki.
  • Skrzynia biegów posiada specjalny tryb do holowania (rzadkość).
  • Holowanie odbywa się na bardzo krótkim dystansie (często do 20-50 km).
  • Prędkość holowania jest niska (często do 30-50 km/h).
  • Poziom oleju w skrzyni biegów jest prawidłowy i nie ma żadnych wycieków.
  • W niektórych przypadkach – tylko z pracującym silnikiem (aby zapewnić smarowanie).

Kiedy holowanie „automatu” jest absolutnie zabronione lub wysoce ryzykowne:

  • Instrukcja obsługi pojazdu kategorycznie tego zabrania.
  • Poziom oleju w skrzyni biegów jest zbyt niski lub widoczne są wycieki oleju.
  • Doszło do poważnego uszkodzenia pojazdu w wyniku wypadku.
  • Samochód ma napęd na cztery koła (4×4, AWD) i nie ma możliwości rozłączenia napędu jednej osi lub producent tego zabrania (wówczas konieczna jest laweta z platformą lub holownik unoszący obie osie).
  • Nie można ustawić dźwigni zmiany biegów w pozycji N (Neutral).

Kluczowe zasady holowania samochodu z automatyczną skrzynią biegów

Jeśli po weryfikacji instrukcji i ocenie sytuacji zdecydujesz, że holowanie jest jedyną opcją (a laweta jest niedostępna), musisz przestrzegać poniższych zasad, aby zminimalizować ryzyko.

Poniższa tabela podsumowuje najważniejsze aspekty:

Kategoria Zalecane działanie / Zasada Czego unikać / Ryzyko
Priorytet Zawsze sprawdź instrukcję obsługi pojazdu! To najważniejszy krok. Ignorowania zaleceń producenta – ryzyko utraty gwarancji i bardzo kosztownego uszkodzenia skrzyni.
Najbezpieczniejsza opcja Wezwij lawetę. To najlepszy sposób transportu auta z „automatem”. Próby holowania na siłę, gdy instrukcja zabrania lub warunki nie są spełnione.
Ustawienie skrzyni Dźwignia zmiany biegów musi być w pozycji N (Neutral). Holowanie w pozycji P (Park), R (Reverse), D (Drive) lub innej – gwarantowane uszkodzenie.
Silnik Jeśli instrukcja obsługi tak zaleca, uruchom silnik na czas holowania (aby zapewnić smarowanie). Holowanie z wyłączonym silnikiem, jeśli pompa oleju skrzyni nie pracuje bez niego (większość przypadków).
Prędkość holowania Zgodnie z instrukcją (często max. 30-50 km/h) oraz ogólnymi przepisami (30/60 km/h). Przekraczanie dozwolonej prędkości – ryzyko przegrzania i zatarcia skrzyni.
Dystans holowania Zgodnie z instrukcją (często max. do 20-50 km). Im krócej, tym lepiej. Holowanie na zbyt długim dystansie – ryzyko poważnego uszkodzenia z braku smarowania.
Oś napędowa Jeśli holujesz tradycyjnie, upewnij się, która oś jest napędowa. W razie wątpliwości – laweta! Holowanie auta z napędem na tylną oś z podniesionym przodem (lub odwrotnie) bez specjalnych procedur.
Stan oleju w skrzyni Przed holowaniem (jeśli to możliwe i umiesz) sprawdź poziom oleju w skrzyni. Holowanie przy niskim poziomie oleju lub stwierdzonych wyciekach – niemal pewne uszkodzenie.

 

Przygotowanie do holowania (jeśli dopuszczalne):

  1. Instrukcja obsługi: To Twoja biblia. Przeczytaj ją dokładnie.
  2. Poziom oleju: Jeśli masz taką możliwość, sprawdź poziom oleju w skrzyni.
  3. Sprzęt holowniczy: Używaj atestowanej linki holowniczej (o długości 4-6 metrów) lub sztywnego holu (maks. 3 metry). Upewnij się, że punkty mocowania w obu pojazdach są solidne.
  4. Kierowca w holowanym aucie: Musi posiadać uprawnienia do kierowania pojazdem.

Alternatywne, bezpieczniejsze metody transportu

Ze względu na wysokie ryzyko, bezpośrednie holowanie „automatu” powinno być ostatecznością.

  • Laweta z platformą: To zdecydowanie najlepsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie. Wszystkie koła pojazdu znajdują się na platformie, więc skrzynia biegów nie pracuje i nie ma ryzyka jej uszkodzenia. Zalecana szczególnie przy poważniejszych awariach, gdy nie można uruchomić silnika, lub gdy instrukcja zabrania holowania.
  • Holownik z widłami (motyl, wysięgnik): Unosi oś napędową pojazdu. Jeśli auto ma napęd na przednią oś, podnosi się przód. Jeśli na tylną – tył. To rozwiązanie jest znacznie bezpieczniejsze niż tradycyjne holowanie na lince, ale nadal mniej idealne niż laweta dla niektórych typów napędu (np. 4×4).

Szczególne przypadki: auta 4×4 i hybrydy

  • Samochody z napędem na cztery koła (4×4, AWD): Holowanie na dwóch kołach jest tu często niedopuszczalne i może prowadzić do uszkodzenia nie tylko skrzyni biegów, ale także mechanizmów różnicowych czy skrzyni rozdzielczej. W większości przypadków dla aut 4×4 z „automatem” jedyną bezpieczną opcją jest laweta z platformą.
  • Pojazdy hybrydowe i elektryczne: Ze względu na złożoność układu napędowego (często zintegrowanego z silnikiem elektrycznym i specjalną przekładnią), takie pojazdy również powinny być transportowane wyłącznie na lawecie, chyba że instrukcja obsługi wyraźnie stanowi inaczej dla bardzo specyficznych sytuacji.

Ogólne przepisy dotyczące holowania pojazdów w Polsce

Niezależnie od typu skrzyni biegów, podczas holowania musisz przestrzegać Kodeksu Drogowego:

  • Prędkość: Maksymalnie 30 km/h w obszarze zabudowanym i 60 km/h poza obszarem zabudowanym.
  • Oświetlenie: Pojazd holujący musi mieć włączone światła mijania. Pojazd holowany musi być oznaczony z tyłu po lewej stronie trójkątem odblaskowym, a w warunkach niedostatecznej widoczności musi mieć także włączone światła pozycyjne.
  • Połączenie: Linka holownicza (połączenie giętkie) powinna mieć 4-6 metrów długości. Sztywny hol – maksymalnie 3 metry. Połączenie powinno być oznakowane (np. czerwona chorągiewka).
  • Hamulce i układ kierowniczy: Holowany pojazd musi mieć sprawny co najmniej jeden układ hamulcowy (roboczy lub awaryjny) oraz sprawny układ kierowniczy. Holowanie pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub hamulcach jest zabronione (chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia – np. na sztywnym holu z częściowym podniesieniem przodu).
  • Silnik a hamulce: Zabrania się holowania na połączeniu giętkim (lince) pojazdu, w którym działanie układu hamulcowego jest uzależnione od pracy silnika (np. wspomaganie), a silnik jest unieruchomiony.
  • Zakazy: Nie wolno holować więcej niż jednego pojazdu, pojazdem z przyczepą, oraz na autostradzie (z wyjątkiem holowania przez pojazdy specjalnie do tego przeznaczone, do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych).

Najczęściej zadawane pytania dotyczące holowania samochodów z automatyczną skrzynią biegów

Czy każdy samochód z automatyczną skrzynią biegów można holować tak samo?

Nie. Zawsze należy sprawdzić instrukcję obsługi konkretnego modelu pojazdu, ponieważ zalecenia producentów mogą się znacznie różnić w zależności od typu skrzyni i konstrukcji auta.

Jaka jest bezpieczna prędkość i dystans holowania „automatu”?

Jeśli instrukcja dopuszcza holowanie, to zazwyczaj ogranicza prędkość do 30-50 km/h, a dystans do 20-50 km. Ogólne przepisy drogowe to 30 km/h w terenie zabudowanym i 60 km/h poza nim. Zawsze stosuj się do niższego z tych limitów.

Czy muszę włączyć silnik podczas holowania samochodu z „automatem”?

W niektórych przypadkach tak – praca silnika zapewnia smarowanie skrzyni. Informację na ten temat znajdziesz w instrukcji obsługi pojazdu. Jeśli silnika nie da się uruchomić, a instrukcja tego wymaga, pozostaje laweta.

Co zrobić, jeśli nie mogę ustawić dźwigni skrzyni biegów w pozycji N (Neutral)?

Może to być spowodowane awarią lub np. rozładowanym akumulatorem uniemożliwiającym zwolnienie blokady. W takiej sytuacji nie próbuj holować auta na siłę – wezwij profesjonalną pomoc drogową z lawetą.

Czy holowanie „automatu” na lawecie jest zawsze bezpieczne dla skrzyni biegów?

Tak, transport pojazdu na lawecie (gdzie wszystkie koła są unieruchomione na platformie) jest najbezpieczniejszą metodą i nie stwarza ryzyka uszkodzenia automatycznej skrzyni biegów z powodu braku smarowania.

Jak postępować z holowaniem „automatu” z napędem 4×4?

Samochody z napędem na cztery koła i automatyczną skrzynią biegów są szczególnie wrażliwe. W większości przypadków jedyną bezpieczną metodą transportu jest laweta z platformą. Holowanie na kołach (nawet z podniesioną jedną osią) może prowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów lub układu przeniesienia napędu.

Podsumowanie

Holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów to czynność wymagająca dużej ostrożności i wiedzy. Zawsze priorytetem powinno być sprawdzenie instrukcji obsługi pojazdu oraz, jeśli to tylko możliwe, skorzystanie z lawety. Jeśli jednak holowanie na lince jest jedyną dostępną opcją i producent na to zezwala, pamiętaj o kluczowych zasadach: pozycja N, minimalna prędkość i dystans, a często także pracujący silnik. Pamiętaj, że koszt naprawy uszkodzonej automatycznej skrzyni biegów może wielokrotnie przewyższyć koszt wezwania profesjonalnej pomocy drogowej. Nie ryzykuj!

Profesjonalna pomoc drogowa tanielawetowanie.pl – Twój spokój na drodze

Awaria samochodu z automatyczną skrzynią biegów i konieczność jego transportu to duży kłopot. Zamiast ryzykować kosztowne uszkodzenie przekładni przez nieprawidłowe holowanie, postaw na bezpieczeństwo i profesjonalizm. Firma tanielawetowanie.pl oferuje całodobowe usługi transportu pojazdów na lawecie na terenie Warszawy i okolic, a także całej Polski i Unii Europejskiej. Nasi doświadczeni kierowcy zadbają o bezpieczny załadunek i transport Twojego samochodu, niezależnie od rodzaju skrzyni biegów czy napędu.

Nie pozwól, by awaria „automatu” przerodziła się w jeszcze większy problem. Zapisz nasz numer i miej pewność, że w razie potrzeby otrzymasz szybką i fachową pomoc!

O autorze: Kordian Czarnecki

Ekspert ds. transportu i pomocy drogowej z ponad 10-letnim doświadczeniem w branży motoryzacyjnej. Specjalizuje się w szybkiej i profesjonalnej obsłudze klientów w zakresie holowania, awaryjnego uruchamiania pojazdów oraz transportu maszyn i samochodów. Znany z precyzji, niezawodności oraz indywidualnego podejścia do każdego zlecenia. Od lat rozwija swoje umiejętności, uczestnicząc w szkoleniach i kursach związanych z obsługą nowoczesnego sprzętu drogowego. Prywatnie pasjonat motoryzacji i sportu – w wolnych chwilach bierze udział w wydarzeniach związanych z rajdami samochodowymi oraz trenuje sztuki walki.


Warning: Undefined variable $creation_date2 in /home/klient.dhosting.pl/tanielaweto/tanielawetowanie.pl/public_html/wp-content/plugins/semidea_author/semidea_author.php on line 148

Warning: Undefined variable $user_id in /home/klient.dhosting.pl/tanielaweto/tanielawetowanie.pl/public_html/wp-content/plugins/semidea_author/semidea_author.php on line 150
+48 452 006 906